ﺗﺎریخچه اندازه گیری
نوشته شده توسط : SITECOMPLET

ﺗﺎریخچه اندازه گیری (measurementمربوط است به اهرام ثالثه مصر( 2700سال قبل از میلاد مسیح) در این بنای عظیم که یکی از عجایب مهم دنیاست.
اندازِه‌گیری یا قیاس، انتساب یک عدد به مشخصه یک شی یا واقعه است که می‌تواند با اشیا یا رویدادهای دیگر مقایسه شود.(مانند اندازه‌گیری با کولیس، ریزسنج، خط‌کش، ترازو، دماسنج، سرعت‌سنج، ولت‌سنج، سختی‌سنج، زبری‌سنج، بادسنج، ژرفاسنج، زاویه سنج، آب‌سنج یا فشارسنج).

این فرایند می‌تواند شامل برآورد اندازهٔ ویژگی‌های یک چیز، مانند طول یا وزنِ آن نسبت به یکاهای اندازه‌گیریِ استاندارد، مانند متر و کیلوگرم باشد. مترولوژی نیز دانش بررسی اندازه‌گیری است.

هر نوع ویژگی فیزیکی را می‌توان با استفاده از وسایل اندازه‌گیری مناسب آن فرایند اندازه گرفت،کمّیت‌های فیزیکی، مانند مسافت، سرعت، انرژی، دما و زمان ازجملهٔ این ویژگی‌ها هستند.

اندازه‌گیری، سنگ بنای تجارت، علوم، فناوری و پژوهش کمی در بسیاری از رشته‌ها است. در طول تاریخ، سیستم‌های اندازه‌گیری متعددی برای کمک به انسان در تسهیل مقایسه وجود داشته‌است. معمولاً این سیستم‌ها به صورت محلی و توسط شرکای تجاری یا همکاران ایجاد می‌گردید.

 

هنگامی که یک وسیله اندازه گیری ساخته می شود اولین قدم تعیین زینه بندی آن جهت اندازه گیری و مشخص کردن انحرافات آن نسبت به مقادیر واقعی بدست آمده از مراجع اندازه گیری مبنا است. با این کار خطای وسیله اندازه گیری، میزان دقت، و تکرار پذیری آن مشخص خواهد شد این عمل را کالیبراسیون می نامند یا به تعریف دیگر عبارت است از مقایسه یک وسیله با یک استاندارد و تعیین میزان خطای این وسیله نسبت به آن استاندارد و تنظیم آن در مقایسه با استاندارد مربوطه از آنجایی که وسائل اندازه گیری با گذشت زمان و انجام کار فرسوده می شوند پس از مدتی کالیبراسیون مجدد وسیله اندازه گیری الزامی است تا بتوان از دقت، درستی و خطای وسیله اندازه گیری اطمینان حاصل کرد در واقع بدین وسیله می توان مجدداً میزان انحرافات آن را نسبت به مرجع دقیق تر تعیین کرد اگر وسیله مورد استفاده کالیبره نباشد احتمال دارد عددی که از وسیله خوانده می شود با مقدار واقعی آن بیش از حد مجاز تفاوت داشته باشد. این عمل باعث کم فروشی می شود که علاوه بر نکوهش فراوان در آیات و احادیث قرآنی، خلاف قانون بوده و پیگرد قانونی را به دنبال خواهد داشت .

بدون کالیبراسیون نمی‌توان اندازه گیری کرد .

بدون اندازه گیری نمی‌توان آزمون و تحقیقات کرد .

بدون آزمون و تحقیقات نمی‌توان در عرصه علم و تکنولوژی پیشرفت کرد .

 

اولین اندازه گیری های بشر در طول تاریخ کالیبراسیون
تعریفی برای اندازه گیری

نیاز به اندازه گیری از زمانی که اولین انسان ها شروع به تجارت با همسایگان خود کردند ضروری به نظر رسید. علاوه بر حوزه تجارت، جوامع اولیه برای اجرای صحیح سایر وظایف خود نیز نیازمند به اندازه گیری بودند. زمانیکه انسان ها چادرنشینی را کنار گذاشته و در مکان های ثابت مستقر شدند، سایر اندازه گیری ها نظیر اندازه گیری مساحت زمین یا موادی که در کار ساخت و ساز ساختمان ها بکار گرفته می شدند اهمیت بیشتری پیدا کردند. دانش ما در باره اندازه گیری های اولیه که از طریق تاریخ شناسان و یا باستان شناسان بدست آمده به ما کمک می کند تا متوجه شویم که با اینکه ریشه بسیاری از این اندازه گیری ها یکسان می باشند اما مقادیر واقعی و کاربرد آن ها از کشوری به کشور دیگر متفاوت بوده است. با گذشت زمان به علت نیاز به درستی بیشتر اندازه گیری در زمینه های مختلف، کیفیت اندازه گیری ها افزایش پیدا کرد و به طبع آن جوامع نیز بطور فزاینده ای به سمت تکنولوژی متمایل شدند.

اولین اندازه گیری ها

طول و جرم اولین اندازه گیری های انجام شده توسط بشر می باشند. بر طبق گفته های برخی از مورخان، قدیمی ترین استاندارد برای اندازه گیری جرم که قابل ردیابی نیز می باشد، استاندارد بگا BEGA می باشد. این واحد اندازه گیری جرم 7 تا 8 هزار سال قبل از میلاد مسیح توسط مصریان باستان مورد استفاده قرار می گرفته است. مورخان بر این باورند که وزنه های اولیه در واقع شامل انواع بذرها، لوبیاها و یا حبوبات بوده است که برای استفاده در ترازوهای اولیه و بیشتر در حوزه تجارت مورد استفاده قرار می گرفته اند. مثالی از آنچه گفته شد واحد وزن کارات Carat است. در واقع این واحد وزن دانه درخت فردوسی (مرجان) است که در زبان عربی به آن قیراط Quirat گفته می شود. این واحد امروزه معادل 2/0 گرم است و واژه قیراط پس از تحریف به واژه کارات تغییر نام داده است. اولین اندازه گیری های مربوط به طول بطور معمول بر پایه اجزا بدن فرعون تعیین می شد.

 

اینجا کلیک کنید و ویدیو واحدهای اندازه گیری را ببینید.

منابع 

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C

https://www.isna.ir/news/ilam-49486/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D9%87-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86

https://ansa.gov.af/sites/default/files/2020-10/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87%20%D8%B9%D9%84%D9%85%20%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%D9%87%20%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C.pdf

http://iwo.ir/7gmg1

 





:: بازدید از این مطلب : 1036
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: